lørdag 23. juni 2012

Mystikk og "atomeksplosjon" i Anlegg 96.

Foto: Shakeel Rehman, politisk rådgiver KUD

Med i følget var også hennes politiske rådgiver Shakeel Rehman, Stortingsrepresentant Eirik Sivertsen, nyutnevnt Fylkesråd for kultur i Nordland Hild Marit Olsen, ledere for Norsk Luftfartsmuseum, Luftforsvarmuseet, Avinor museum og Sjef for 132 luftving/Bodø Hovedflystasjon Per Egil Rygg.


Taxien kjørte dem fra hovedvakta på Bodø hovedflystasjon og rett inn i en helt mørklagt fortunnel. Der gikk de ut av taxien, noen lightsticks viste vei,  porten åpnet seg inn i nok et mørkt ukjent rom mens fuglesangen i starten av Pink Floyds Goodbye Blue Skye fylte den enorme hallen....

Her er en liten smakebit: (Lyden er fjernet pga opphavsrett)


Etterpå ble oppmerksomheten ledet mot en skolepult der ei jente sitter og leser. En øredøvende flyalarm bryter stillheten og jenta gjemmer seg forskrekket under pulten (duck and cover) mens bildet av atomsoppen brer seg ut over et enormt lerret og braket får de svære hvelvene i fjellhallen til å "riste".



Denne helt spesielle opplevelsen skal gi et "bilde" av hvilke muligheter vi har til å lage en spennende og dramatisk utstilling inne i den mystiske fjellhallen. Under en liten runde inne i anlegget og fortalte vi litt om historien til dette unike kulturminnet fra den kalde krigen, og museenes fly fra denne perioden som står plassert der inne.

Kulturministeren med følge fikk videre en presentasjon av tidsvitneprosjektet vårt Historier fra den kalde krigen . Der fortalte vi hvorfor det er viktig og haster å samle inn historier fra nordmenn som opplevde denne perioden, og hvilke metoder vi bruker for å dokumentere, bevare og formidle historiene. Her er et av eksemplene vi viste, laget på et av våre fortellerseminar av en NIKE-veteran. Vi avsluttet med traileren News On Request har laget i vårt samarbeid om å få produsert en TV-serie om den kalde krigen i nord.

Så gikk porten opp og kulturministeren fortsatte til Norsk Luftfartsmuseum. Mørket og stillheten senket seg  igjen i Anlegg 96 mens det venter på å åpne sine "hemmelige" haller og rom for dagens og framtidas nysgjerrige publikum.


Se NRK Nordlands reportasje fra Anlegg 96 HER:



Foto: Forsvaret (fra visningen i 2011)
Film: Ole Sigurd Sørensen, LMU - via Iphone.
Lyd, lys og effekter: Lydteamet 


torsdag 21. juni 2012

Kulturministeren kommer til Anlegg 96!

I dag kommer Kulturminister Anniken Huitfeldt til Bodø. Hun skal besøke Norsk Luftfartsmuseum, men først få en spennende opplevelse i Anlegg 96.

Det er en stor dag for oss, og vi gleder oss til å presentere prosjektet for henne med følge.


- Posted using BlogPress from my iPhone

søndag 10. juni 2012

Utviklingen innen moderne luftfart når nye høyder!

Det er ikke en flygende tallerken eller UFO men det solselledrevne flyet  Solar Impulse. Denne uken floy det fra madrid til Rabat på under 20 timer Det er første gang  et slikt fly har krysset fra en verdensdel til en annen. Følg med videre på:SOLAR IMPULSE - AROUND THE WORLD IN A SOLAR AIRPLANE



Gjennom Norsk Luftfartsmuseums jubileumsutstilling har barn fra skoler i Bodø fått vist sin kreativitet gjennom å bygge fantasifulle flygende farkoster. På utstillingsåpningen så vi tydelig gleden og stoltheten disse barna viste over å ha skapt noe selv og få det vist fram på en flott måte en egen flott museumsutstillig.

Inspirasjon og det å få delta i utviklingen er viktig for barns kreativitet. I artikkelen: Inspiring little innovators hører og ser vi hvor  interessert barna er i å se framtidsvisjoner innen moderne luftfart. Utdrag fra artikkelen:
It is always interesting to observe children’s expressions when they are faced with something new and intriguing: eyes open wide, slightly parted mouth and chin up. But what was most moving was their sharpness, curiosity and thirst for knowledge. After André and Bertrand’s presentation of the project and the aircraft, all the children were allowed to ask questions. André’s favorite was a young boy asking if Moroccans could one day make it to Mars. I was particularly impressed by the maturity of the questions such as “Why did Solar Impulse choose Morocco?”, “What are the main materials used to build the aircraft?” and “Will children be able to fly in the aircraft someday?”
Just observing the interaction between the two founders and pilots of Solar Impulse with the flock of children aged between 8-14 years of age was inspiring and a reminder of how little it takes to make a difference in a child’s mind. Let’s just hope the visit will have a lasting effect possibly resulting in a Moroccan mission to Mars or a solar airplane capable of transporting a family with children...
kilde: swisscom.ch
Siden 2010 har 2500 skolebarn i den tysktalende delen av Sveits deltatt i The "Climate Pioneers" Initiative. Nå går de videre og søker nye unge "klima-pionerer" i den fransktalende delen av landet.

torsdag 7. juni 2012

Bare en uke igjen!


Nå er det kun en drøy uke igjen til Skandinavias største flyshow! Over 16 timer med aktivitet både i lufta og på bakken, med fly fra hele Europa. Programmet er nå klart!


Et Starfighter-fly fraktes til hovudinngangen av City Nord, for å reklamera
for Bodø Air Show 2012. Kilde: bodoairshow.no

Norsk Luftfartsmuseum jobber nå intenst med planleggingen av vår stand på Bodø Airshow 2012. Med  markeringen av  100 års jubileum for Norsk luftfart, blir den  den kalde krigen, et selvfølgelig  hovedtema under flyshowet  her i Bodø. gjennom vårt arbeid med arbeid med Isfronten-prosjektet har vi mye spennende å vise fram og fortelle på vår stand.

DEN GANG DA: Bodø hovedflystasjon under den Kalde krigen. (FOTO: Norsk Luftfartsmuseum)

Bodø Hovedflystasjon fyller 60 år i år og er en av de første militære flystasjonene i Norge. Finansiert hovedsakelig over NATOs infrastrukturprogram, vokste Bodø Hovedflystasjon frem som en av NATOs sentrale flystasjoner. Byens geografiske plassering og fortrinn førte etter hvert til at Bodø også ble hovedkvarter for alle Norges og NATOs militære styrker i nord, og vokste frem som Flybyen og Forsvarsbyen i Norge. Denne oppbyggingen av samfunnet og luftforsvaret i nord styrket selvfølgelig også den sivile flytrafikken og Norsk sivil luftfart utviklet seg til et moderne og dagligdags kommunikasjonsmiddel. NATO-investeringene hadde gitt oss moderne flyplasser og fly overvåkningsradarer til en rimelig penge for den norske stat.

 F-86F jagerbombere på Værnes, klare for levering. Foto NL

 Norges sterke stilling innen både militær og sivil luftfart ga også andre resultater: Staten gikk inn i noen utvalgte norske bedrifter som skulle utvikle kom petanse på moderne militære systemer. I 1953 utviklet det Forsvarets Forsknings institutt antiubåtraketten Terne, i sam arbeid med Kongsberg Våpen fabrikk. Forsøk med sivil rakett-teknologi begynte i 1961. Da ble en vitenskapelig rakett skutt opp fra Jan Mayen. Året etter ble en rakett skutt opp fra det som ble Rakettskytefeltet på Andøya. Begge var basert på militære Nike-raketter. Norge var under endring: Fra å være et tilbakeliggende utenforland ble vi en moderne teknologinasjon. Luftfart var ikke lenger en fjern drøm. Det ble grad vis en dagligdags affære. 
                                                                Artikkel av konservator Karl L. Kleve i Norsk luftfart gjennom 100 år


Banak flyplass ved åpningen av landflyruter til Nord-Norge 6. mai 1963. Kilde: Digitalt Museum
 I dag er Norge er et av landene med flest flyplasser i forhold til folketallet, og nordmenn ligger i verdenstoppen målt i antall flyreiser per innbygger, både innenlands og utenlands.

Norsk Luftfart 100 år!

En svært rask høyteknologisk utvikling har preget luftfartseventyret. Men kreativitet og nytenkning har også vært et viktig element bak alle flygende farkoster som har kommet i lufta de siste 100 år.

I morgen er det barn som skal vise oss sine selvlagde fly og Norsk luftfartsmuseum gleder seg til å åpne denne spennende og fantasifulle jubileums-utstillingen!